Terapia ręki to zagadnienie bardzo szerokie czerpiące wiedzę z różnych dziedzin. Opiera się na rozwoju psychomotorycznym oraz prawach i regułach, które ten rozwój determinują.Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców jak i dostarczenie wrażeń dotykowych, poznawania dzięki nim różnych kształtów czy rozróżniania struktur materiałów. Są to ćwiczenia i zabawy mające na celu rozwinąć sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi. W późniejszym etapie obejmują też naukę pisania.

Trudności dziecka w zakresie małej motoryki to problem tkwiący w całym rozwoju psychoruchowym dziecka. Umiejętności grafomotoryczne należą do najbardziej złożonych sprawności ruchowych rąk. Opanowanie ich przebiega według sekwencyjnego wzorca. U jego podłoża znajduje się ogólna sprawność ruchowa, która warunkuje osiągnięcie wyższych etapów sprawności motorycznych, w tym sprawności manualnych i grafomotorycznych. Osiągnięcie przez dziecko danej sprawności motorycznej jest efektem stanu dojrzałości, ale i doświadczenia. Opanowywanie czynności motorycznych podlega etapom rozwojowym. Początkowo dziecko osiąga umiejętności z zakresu motoryki dużej, czynności samoobsługowe,  wraz z którymi doskonali się sprawność małej motoryki. Ostatnim etapem jest opanowanie chwytu pisarskiego oraz umiejętności grafomotorycznych.

Drodzy rodzice, jeśli zauważyliście u swojego dziecka, że:

  • Nie lubi rysować, malować, układać drobnych przedmiotów,
  • Ma nieprawidłowy chwyt, a podczas pisania/rysowania naciska dlugopis/kredki tak mocno, niemalże dziurawiąc kartkę lub dociska je zbyt słabo,
  • Narzeka, że szybko męczy mu się ręka lub nie zdąża przepisywać z tablicy,
  • Okazuje niechęć do wykonywania wszelkich ćwiczeń grafomotorycznych,
  • Pisze brzydko, nieczytelnie, często ściera i poprawia,
  • Ma problem z wykonywaniem czynności samoobsługowych np. ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.,
  • Ma problemy z koordynacją rąk, a czynności wymagające dużej precyzji wykonuje zbyt wolno lub za szybko i niedbale
  • Domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni
  • Nie może skoncentrować się na zadaniu, wierci się w szkolnej ławce lub przy biurku

 ZAPRASZAMY DO KONTAKTU: info@malinowy-domek.pl, telefon: 535773663

 

Facebook